De Salamander

In mythen symboliseert de salamander vuur, zuiverheid, trouw, liefde, intelligentie en wijsheid, een goed gekanaliseerd libido, de zoektocht naar evenwicht en onverwoestbaarheid. Hij kan door vuur gaan zonder vernietigd te worden en wanneer hij gewond raakt, groeien zijn ledematen terug. Symbool van natuurlijke regeneratie, vertegenwoordigt de salamander ons vermogen om de valkuilen van het leven te overwinnen.

Florence Bergé

Florence Bergé therapy

Contact

0497/362193

eb.erdnamalasal@ofni

Wie ben ik?

Ik werd eerst opgeleid om actief te luisteren op EPE (Brussel), tot co-creatieve psychotherapeute (Huy, 3 jaar), dan tot relatie- en gezinstherapeute aan CPFB (Louvain-la-Neuve, 4 jaar), en ook tot hypnotherapeute van trauma’s.

Ik ben vooral geïnspireerd door de humanistische stroming (Carl Rogers, cliëntgerichte psychotherapie, existentiële psychotherapie), zonder daarbij psychanalyse en systeemtherapie uit het oog te verliezen. Ik luister naar u met welwillendheid, empathie en steun, in alle vertrouwelijkheid en veiligheid.

Lid van de « Union Professionnelle des Conseillers Conjugaux et Familiaux » (Beroepsvereniging van relatie- en gezinstherapeuten) (www.upccf.be)

Talen

Frans

Engels

Nederlands

Mijn therapeutische benadering is in essentie humanistisch en gebaseerd op de theorieën van Carl Rogers. De nadruk ligt op luisteren met vriendelijkheid, empathie, onvoorwaardelijke acceptatie en niet- oordelen, zodat elke persoon zijn eigen zelfliefde en hulpbronnen kan ontwikkelen. De analyse van wat er in de relatie gebeurt tijdens de sessies maakt het mogelijk de relatie met de geliefden op dagelijkse basis aan te passen.
De theoretische grondslagen van mijn opleiding zijn eveneens gebaseerd op de existentiële psychotherapie (doodsangsten, fundamenteel isolement, vrijheid en gebrek aan zin; Yalom, May), de analytische stroming (Freud, Jung, Ferenczi), de systemische stroming (Elkaïm), de contextuele benadering (Boszormenyi-Nagy), de narratieve benadering, en de co-creatieve therapie (stroming in Québec).

OPLEIDING

  • 2019: Strategische en therapeutische gesprekshypnose of Reassociatieve Trauma Psychotherapie (Milton H. Erickson Instituut van België, La Hulpe)
  • 2016: Groepsbeheer (Hêtre Intérieur, Huy)
  • 2012-2016: Huwelijks- en gezinsbegeleiding aan het CPFB (Centrum voor Hoger Onderwijs, Promotie en Voortgezette Vorming in Waals-Brabant, Louvain-la-Neuve. Baccalaureaat erkend door de Franse Gemeenschap), met Anne Derenne, Anne Ducamp, Frédéric Delvigne en Anne Quintin
  • 2009-2012: Co-creatieve psychotherapie (in le Hêtre Intérieur in Hoei, met Dominique De Thier), die zich openstelt voor het gebruik van instrumenten zoals symbolisatie, beeldhouwen, Eriksoniaanse hypnose, verhalen vertellen, …
  • De rol van de coach, aan het CFIP (Centrum voor Psychologische Opleiding en Interventie, Brussel)
  • Rogeriaans luisteren, aan de EPE (Ecole des Parents et des Educateurs, Brussel), met Régine Van Coillie
  • Rollenspel, aan de EPE (Ecole des Parents et des Educateurs, Brussel), met Claudine Pauwels
  • 2003-2004: CAPAES (Getuigschrift van pedagogische bekwaamheid passend bij het hoger onderwijs)
  • 1994-1995: Master in de Engelse vertaling aan de ULg (Universiteit van Luik)
  • 1992-1994: AESS (Diploma van leraar hoger secundair onderwijs)
  • 1990-1994: Licentiaat Germaanse filologie aan de ULB (Université Libre de Bruxelles)
  • Lezingen: De traumakliniek (Didier Robin), de niet-scheiding (Jean Van Hemelrijck), de contextuele benadering (Marie-Christine de Saint-Georges), …
  • Als autodidact: existentiële therapie, meditatie, schrijven.

PROFESSIONELE ACHTERGROND

  • Vanaf 2016: individuële of koppelraadplegingen in zelfstandige privépraktijk.
  • 2015-2016: stage bij Artemia (dagcentrum voor volwassenen met een mentale handicap) in Brussel.
  • 2014-2015: stage in La Maisonnée (residentiële dienst voor volwassenen met een mentale handicap)
  • 2013-2014: stage in het Vignoble (Huis van Rust en Verzorging) in Eigenbrakel
  • 2013-2014: stage in het Centrum voor gezinsplanning van Sint-Pieters-Woluwe
  • 2012-2013: observatiestage bij het OCMW van Eigenbrakel
  • Sinds 2013: raadplegingen in privépraktijk
  • Sinds 1994 doceer ik Nederlands en Engels in het lager en middelbaar onderwijs, aan volwassenen in de sociale promotie en al twintig jaar aan jongvolwassenen in het baccalaureaat aan de Ephec (Ecole Pratique des Hautes Etudes Commerciales) in Brussel.

Publicaties

  • Een levensverhaal geselecteerd en gepubliceerd in: “Témoins – 13 récits de vie pour les droits humains”. Editions la Vénerie, 2006
  • Franse vertaling van “Mama, ben ik een porseleinen pop?” (“Maman, suis-je une poupée de porcelaine?”), geschreven door Dr. Goedelieve Baetens, Presses Universitaires de Namur, 2019: enkele maanden van het traject van een kind gediagnosticeerd met autisme.